Titel: Avbryt Stockholms stads värdegrundsarbete för grundskolan

Att förebygga hot och våld i skolmiljö är ett brådskande och viktigt arbete. Inga barn ska behöva känna sig rädda att gå till skolan, och skolan ska vara en säker och trygg miljö. I Stockholms stad utgör värdegrundsarbetet i grundskolan en del i arbetet att stävja våld och främja jämlikhet.

Stockholms stads värdegrundsarbete för grundskolan, bygger i väsentliga delar på Mentors in Violence Prevention (MVP) och syftar till att främja jämställdhet och motverka våld. MVP är ett program som utvecklades för att utmana könsnormer och minska våld. Ursprungligen är programmet skapat i USA och har översatts till svenska av organisationen Män.

Trots goda intentioner uppnår värdegrundsarbetet dessvärre inte målsättningen att öka elevernas trygghet, minska våldet eller främja jämlikhet. Till att börja med är det uttalade syftet med MVP inte ens att förebygga allt våld utan uttryckligen enbart har ”målet att stoppa och förebygga mäns och killars våld”,[1] vilket är problematiskt inte minst eftersom flickor, enligt BRÅ, begår våldsbrott i nästan samma utsträckning som pojkar.[2]

Flertalet utvärderingar har gjorts av MVP, vilka visar på en ökad tolerans för vissa former av våld bland deltagarna, vilket är kontraproduktivt för målet för minskat våld. En av dessa från Skolverket visar på att deltagarna efter genomgånget program anser det är mindre allvarligt med hot med kniv eller andra vapen, våld vid provokation eller som hämnd.[3] En annan gjord vid Stockholms universitet påvisar att deltagarna efteråt anser det som mindre allvarligt att kalla någon hora, att tafsa på någon och att ha sex med någon som inte vill.[4]

Utöver detta har varken Skolverket[5] eller FoU Södertörn[6] (på uppdrag av BRÅ) kunnat påvisa några tillförlitliga förändringar i våldsnivåer eller kränkande behandling för elever som genomgått MVP, vilket starkt ifrågasätter grunderna i värdegrundsarbetet.

MVP ökar även risken för att könsstereotyper reproduceras och förstärks. I stället för att utmana könsstereotyper, visar utvärderingar att programmet riskerar att förstärka dem, vilket motverkar värdegrundsarbetets syfte att främja jämställdhet.[7]

Det är av stor vikt att skolan upprätthåller ideologisk neutralitet och undervisar med evidensbaserade metoder samt faktabaserade arbetssätt. I strid med detta bygger MVP på en genusfeministisk ideologisk grund (en gren av nymarxism) där våld förstås i relation till könsbaserade ojämlikheter på samhällsnivå, snarare än som ett problem med avvikande våldsamma individer.[8]

Med anledning av ovanstående föreslås:

Att1   Moderaterna verkar för att Stockholms stads värdegrundsarbete i grundskolan i dess nuvarande form avslutas snarast möjligt.

Att2   Moderaterna verkar för att alternativa program för värdegrundsarbete med bevisad effektivitet och neutral grund utvecklas och implementeras.

Att3   Moderaterna verkar för att en nationell översyn av värdegrundsarbete i skolor genomförs för att säkerställa att de är effektiva och lämpliga för den svenska kontexten.

Att4   Propositionen skickas vidare till Moderaterna i Stockholms stads förbundsstämma.

Att4   Propositionen skickas vidare till Moderaternas partistämma.

[1] https://mfj.se/metoder1/metoder/mvp_start/mvp

[2] https://bra.se/amnen/misshandel#:~:text=Misshandel%20bland%20unga

[3] https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65d2a6/1553967916262/pdf3938.pdf, sida 10

[4]  https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1516875/FULLTEXT01.pdf, sida 104

[5] https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65d2a6/1553967916262/pdf3938.pdf, sida 10

[6] https://bra.se/download/18.24d9e8f019301e61bb7a178/1731497551320/2019_0227_Mentors%20in%20violence%20prevention.pdf, sida 15

[7] https://bristoluniversitypressdigital.com/view/journals/jgbv/4/2/article-p141.xml, sida 147

[8] Samma som fotnot 7